Like ons op facebook
Volg ons op twitter
Volg ons op youtube
Volg ons op linkedin
 

Rotsvast vertrouwen in het vakwerk van MTB

Geplaatst op: 02-12-2020

“Het is de combinatie van machinaal werk, handwerk, geduld en precisie die hier winning is”

De Tour de France ligt alweer een tijdje achter ons. Misschien heb je ze gezien, de mannen van het team van Education First, met de roze shirts op de stoere Cannondale’s. Via de tv heb je het allemaal kunnen volgen, dat Dani Martinez de bergrit naar Le Puy Mary won en ook dat Rigoberto Urán op maar acht minuten knap als achtste eindigde. Wat je niet kon zien, was dat de carbonwielen op hun kapitale fietsen ‘made in Maastricht’ zijn. Ze werden met voorliefde voor de fiets én de sport voor een groot deel met de hand gemaakt door de mensen van MTB.

MTB maakt al sinds jaar en dag wielen voor de rebelse Cannondale-fietsen die iedereen wel kent. Elke dag worden er, afhankelijk van het soort wiel, 800 tot 1.000 gemaakt bij MTB. Om de paar dagen worden ze in speciale wielkooien op transport gezet naar de Europese productielocatie in Oldenzaal. Daar vindt assemblage plaats van fietsen in het hogere segment: urban fietsen, racefietsen, mountainbikes en ook elektrische fietsen. De relatie tussen Cannondale, onderdeel van Cycling Sports Group, en MTB gaat ver terug in de tijd en is solide. MTB levert het kwaliteitswerk waar Cannondale op zit te wachten. Vraag het Rik Kienhuis. Hij is bij Cannondale verantwoordelijk voor de supply chain: planning, inkoop, logistiek en een deel van de customer services.

Rebels, nooit mainstream

“Cannondale werd opgericht in 1971 in de VS en zit al meer dan 30 jaar in Europa”, zegt Rik. “Cannondale is bij uitstek een innovatief merk. Wij stonden aan de wieg van de aluminium racefiets, de geveerde mountainbike en meer recent de enkelzijdige voorvork, de Lefty. Ons merk staat te boek als revolutionair, en is minder mainstream dan veel andere merken. Zo was Cannondale destijds in 1997 het allereerste Amerikaanse fietsmerk dat meedeed met de Tour de France met Mario Cipollini als kopman. ‘The perfect ride’ staat bij ons hoog in het vaandel. Het kan altijd weer beter, vinden wij. Bij die visie horen kwaliteitsonderdelen. En daarvoor moet je bij kwaliteitstoeleveranciers zijn, zoals MTB.”

Prestatietolerantie

Wielen zijn bij uitstek producten die goed en veilig moeten zijn. Die maak je niet zomaar. Rond, sterk en perfect recht; je moet weten wat je doet. De productie van fietswielen is daarom een combinatie van handwerk, machinaal werk en uiterste precisie. “Zeker bij de duurdere, sportieve fietsen geldt dat prestatietoleranties minimaal mogen zijn, bijvoorbeeld als het aankomt op spaakspanning”, weet Rik. “MTB kent onze hoge kwaliteitsstandaard en levert topkwaliteit werk af, ook nog eens op tijd. Daarom durven wij onze high performance fietsen gerust af te monteren met wielen van MTB.”

Inclusief lucht

De samenwerking met Cannondale laat weer eens zien wat MTB verstaat onder flexibiliteit in het ondersteunen van opdrachtgevers. Ook voor deze samenwerking geldt dat hij uniek is en anders dan andere samenwerkingen. “MTB is toeleverancier, maar ook weer niet helemaal”, zegt Rik. “Eigenlijk is MTB sub-assembleerder. Wij bestellen alle losse onderdelen - velg, velglint, ventiel, spaken, naven, buiten- en binnenband - en laten die afleveren bij MTB. Zij ontvangen de onderdelen en zetten ze op voorraad. Volgens onze planning assembleert MTB het complete wiel, en levert het af met lucht en al. Al met al een constructie die voor ons zeer wenselijk is. MTB denkt prima mee, en dat leidt tot een vertrouwde samenwerking.” ‘Vertrouwd’ wil overigens niet zeggen dat Cannondale klakkeloos afgaat op de blauwe ogen van de MTB’ers. De kwaliteit van de inkomende wielen wordt steekproefsgewijs gecontroleerd. En als er ooit iets misgaat, dan wordt dat snel gecorrigeerd.

Mensafhankelijk proces

Wielen maken is werk dat goed past bij de mensen van MTB. Het is een combinatie van geautomatiseerd werk met speciale machines en handmatig werk waar je het hoofd koel bij moet houden. Een mensafhankelijk proces, zoals Rik zegt. “Daar komt bij dat moet worden geschakeld tussen de vele wielen die we maken. Niet zelden bedenken wij dat wij een nieuwe maat wiel willen. Met de specificaties die ons productontwikkelingsteam heeft berekend, gaat MTB vervolgens aan de slag. Dat betekent dat machines opnieuw moeten worden ingesteld, dat medewerkers nieuwe instructies moeten krijgen en zich het wiel ook echt eigen moeten maken. Het is de combinatie van machinaal werk, handwerk, geduld en precisie die hier winning is.”

Constant eindproduct

We leven in de tijd van de pedalist. Ook Cannondale profiteert van een maatschappelijk klimaat waarin mensen graag met de fiets de buitenruimte opzoeken. Die aanwas heeft natuurlijk gevolgen voor de aanlevering van onderdelen. Ondanks de soms hoge aanleverdruk blijft de kwaliteit van het eindproduct – een kwaliteitswiel - constant. De prestaties van de MTB’ers shinen misschien niet zoals die van de tourmannen van Cannondale, maar mogen daarom niet minder de boeken in.

   

Meer weten over fietswielassemblage bij MTB? Klik hier